Julen närmar sig sakta men säkert och snart kanske det är dags för lite ledighet. Ibland kan det bli lite extra stressigt inför jul. Vi har därför tagit fram en lista med lite tips som kan vara bra att tänka på.

Rapportera in dina timmar

Ska du vara ledig i mellandagarna? Se till att registrera din ledighet innan du går hem så att du kan vara ledig i lugn och ro. Du kan även enkelt rapportera in dina timmar via telefonen. Logga in, tidrapportera och skicka in.

Lägg till autosvar

Kommer du inte vara kontaktbar eller kommer dina svar att dröja längre än vanligt? Se då till att lägga in ett autosvar i din mail och eventuellt mobilsvar. Hänvisa vem kunden samt dina kollegor kan kontakta istället och när du förväntas vara på plats igen. Lägg även in att autosvaret ska vara tidsbegränsat så slipper du fundera på att ta bort det igen efter din ledighet.

Korrigera attestflöden

Har ni fakturor som behöver attesteras under mellandagarna? Se över om ni kan attestera fakturorna innan julledigheten eller korrigera attestflödet så att någon som är på plats kan godkänna fakturorna.

Skriv en to-do lista som börjar efter det nya året

Nytt år betyder ofta inventering och årsavslut. Sätt upp vad det är som ni ska göra när ni är tillbaka från ledigheten redan nu. Skapa en prioriteringslista på vad som är viktigast. Se även över vem som är ansvarig för respektive område.

Informera era kunder om era öppettider

Har ni avvikande öppettider under jul och nyår? Glöm inte att informera era kunder i tid. Uppdatera hemsidan med era öppettider och lägg till det i mailfoten.

Skriv en julhälsning

Ska ni skicka med en julhälsning på era fakturor eller i mailfoten? Förbered redan nu förbereda texten för att enkelt kunna uppdatera. Hur ni korrigerar dokumenttexterna på era fakturor kan du läsa mer om här.

Sist men inte minst.

Glöm inte att koppla under julen och unna dig en extra skinkmacka eller två.