Stressad inför semestern? - Så får du de sista veckorna att gå ihop! - NAB Solutions

De sista veckorna på jobbet går otroligt fort, särskilt om du har mycket kvar att göra. Känner du dig stressad över allt du ska hinna inför semestern? Du är inte ensam. En del får det lugnare framåt mitten/slutet av juni medan andra har massor av arbete som måste dammas av och hinnas med. Inte blir det mer tid i kalendern när festligheter som nationaldagen, midsommarafton eller studenter infaller under veckodagarna i juni. Vi har frågat runt på kontoret och fått ett par riktigt bra tips som hjälper er att få ordning på er tid innan det stämplas ut för semester.

To do-listor

Uttjatat kanske men otroligt användbart. Vad är det egentligen som rör sig i ditt huvud? Vad stressar du över? Ta dig tid att sitta ner och lista det du behöver få klart. Ofta är det så att när tankarna konkretiseras på ett papper blir det tydligt att det inte är så illa som det upplevts i ditt huvud. Fundera ordentligt på vad som behöver bli färdigt, skriv ner det och stryk sedan uppgifterna en efter en de är klara. Vi vet alla vilken otrolig tillfredställelse det är att stryka uppgifter från den där to do-listan.

Prioriteringslistor

Är alla uppgifter lika viktiga? Eller kan du prioritera ditt arbete så att du gör det mest brådskande först? Ofta har vi en intern prioriteringslista om vi bara funderar lite. Hur listan ser ut kan bero på när uppgifterna ska vara klara eller hur stora och viktiga det är för verksamheten. I vilket fall, när du gjort din to do-lista fortsätter du med att lägga uppgifterna i prioriteringsordning. Det gör att du inte behöver lägga onödig tid på uppgifter som inte är viktiga varken för dig eller verksamheten.

Planera dagen

Ibland är det svåraste att komma igång med det som ska göras. Vad ska du göra idag? Ta en kvart på morgonen för att, utifrån din To do-lista och din prioriteringslista, planera upp din dag. På så sätt tar varje dag dig närmare ”slutmålet”.

Onödiga möten

Möten kan vara väldigt bra men ibland också väldigt tidskrävande och i en del fall, faktiskt onödiga. Om du har ont om tid och andra saker som är viktigare att prioritera, kan det vara en bra idé att avboka eller boka om onödiga möten. Det kanske räcker att ringa upp kollegan på Skype och stämma av i 10 minuter? Ja, det vet ni bäst själva. Men om det är ett möte som inte ger dig något eller att du känner att du inte kan bidra med input till dina kollegor, är det helt okej att stämma av med personerna om det är nödvändigt för dig att vara med på mötet.

Femminutersmåsten? Gör det direkt

Någon har en gång sagt till en person på vår marknadsavdelning att ”Om det är en uppgift som tar 5-10 minuter, gör det direkt.” Det ligger ändå något i det. Om du lyckas att få till den vanan, kommer alla små måsten du oftast skjuter framför dig att försvinna. Och hur fint vore inte det?

Delegera

Om det går och du har möjlighet att delegera mindre uppgifter, gör det. Det är inte förbjudet. Ibland kan arbetsbelastningen internt vara ojämn och då kan en annan person tycka att det är skönt att få mer att göra. Det du ska tänka på är att inte lämpa över massa uppgifter på någon som redan har fullt upp med sitt eget.

Så, med det sagt hoppas vi att ni får lite mer struktur på era arbetsuppgifter de sista veckorna innan ni går på semester.

Läs också vår tidigare artikel Tips inför sommaren – Vad är viktigt att tänka på innan semestertider?