Bli effektivare genom att digitalisera er fakturahantering i Business Central - NAB Solutions
2020-03-20

Bli effektivare genom att digitalisera er fakturahantering i Business Central

Digitalisera din fakturahantering i Business Central

Vågar du räkna på hur mycket tid du lägger på att manuellt skriva ut, kuvertera, frankera och posta dina fakturor? Faktureringsprocessen är en av de processer som många företag väljer att digitalisera först. Kanske för att det sparar mycket tid eller för att det helt enkelt upplevs som smidigt att slippa hantera alla fakturor manuellt. Det behöver inte vara så svårt heller. Varför slösa tid och resurser på något ni enkelt effektiviserar? Och i förlängningen kan spara pengar på.

Det här är att fakturera digitalt

Din faktura skickas iväg i digitalt format från ditt affärssystem till en fakturaoperatör där fakturan anpassas för att skickas vidare till din mottagares affärssystem i det format som mottagaren kräver. Det här är en säker process som gör att fakturan når mottagaren snabbare än om den gått via post.

Därför ska du fakturera digitalt

Det finns en mängd fördelar med att digitalisera sin fakturering och låta en leverantör ta över distributionen.

Du sparar tid
Du eliminerar alla små tidstjuvar som kommer med att manuellt skriva ut, kuvertera, frankera och posta era fakturor. Det blir mycket tid att spara varje månad och på ett år.

Du följer med i digitaliseringen
För att hålla sig konkurrenskraftig är det viktigt att inte fastna i gamla föråldrade processer. Som företagare behöver du alltid vara uppdaterad om du inte vill hamna efter dina konkurrenter.

Du effektiviserar processer och sparar pengar
Hitta bättre lösningar genom att digitalisera manuella arbetsprocesser och skapa smarta arbetsflöden att använda sig av varje dag. För varje faktura du hanterar manuellt har du en arbetskostnad, en kostnad för papper, kuvert och frankering. Genom att fakturera digitalt eller med e-faktura stryker ni dessa. Såklart kommer digital fakturering till ett annat pris men ju fler fakturor ni väljer att skicka desto mer kommer ni att spara. Och räkna på det, det kommer förmodligen att löna sig i längden.

Du får stöd för e-fakturering till de som kräver det
Många organisationer har fakturerat elektroniskt eller digitalt sedan länge och en del kräver dessutom att få sina fakturor i e-format. Exempelvis är det enbart e-fakturor som gäller för det som faktureras till offentlig sektor och har så varit sedan lagkravet infördes i april 2019.

Miljömässiga vinster
Det finns även miljömässiga vinster med att skippa alla pappersfakturor och låta faktureringsprocessen ske digitalt.

Snabbare betalningsflöde
Få ett bättre betalningsflöde. De som fakturerar digitalt kan vi se tidigarelägger sitt betalningsflöde.

Med Golden EDI:s lösningar effektiviserar du din fakturering i Business Central

Med hjälp av Golden EDI:s olika lösningar digitaliserar du din faktureringsprocess i Business Central och du distribuerar dina utgående fakturor på det sätt som passar dig bäst. Välj om dina fakturor ska gå iväg som e-faktura, pdf-faktura eller vanlig utskrift. Golden EDI erbjuder olika tjänster för att tillgodose de behov du kan ha som kund.

Business Central och Basic Invoice

Tjänsten Basic Invoice är perfekt för dig som arbetar i Business Central Online och vill börja fakturera digitalt. Om du använder dig av Golden EDI:s Freemium version är det enkelt att uppgradera till en Basic Invoice som ger dig utökad funktionalitet vilken täcker det grundläggande behov vi ser hos många av våra kunder.

Basic Invoice kräver ingen lång implementering utan du laddar ner tjänsten som en app från AppSource och installerar appen i Business Central. Kom igång med tjänsten på egen hand eller om du behöver stöd, finns även möjlighet till det. Och jo förresten, Basic Invoice kräver ingen extra användare i Business Central. Bra va? Läs mer om Basic Invoice

Business Central och Advanced Invoice

Om du redan har Basic Invoice eller arbetar i en verksamhet som kräver en högre grad av flexibilitet vid faktureringen finns Advanced Invoice. Här hittar du det mesta som kan behövas när du fakturerar digitalt. Behöver du ha specifikationer på fakturan? Ska du skicka e-faktura utanför Norden eller till privatpersoner? Behöver du en direkt och mer detaljerad återrapportering i Business Central? Då passar Advanced Invoice bättre för dig. Läs mer om Advanced Invoice