Resan till molnet kan se olika ut - gör dig redo för att uppgradera! - NAB Solutions
2020-09-23

Resan till molnet kan se olika ut – gör dig redo för att uppgradera!

Det krävs ingen extra insats för att alltid ligga på senaste versionen

Funderar du på att uppgradera? Fördelen med att ligga i Business Central Online är att du uppgraderas automatiskt två gånger om året och det sker utan att du behöver göra någon extra insats. Microsoft sköter uppgraderingarna åt dig och det sker nattetid för att påverka verksamheten i så liten grad som möjligt. Med regelbundna uppgraderingar får du den senaste funktionaliteten och den senaste tekniken före alla andra utan att behöva lyfta ett finger. Framförallt kan du alltid känna dig trygg med att du aldrig hamnar efter när det kommer till ny teknik.

En sak som är ny och väldigt bra med Business Central Online är att du kan välja när du ska ”slå på” viss ny funktionalitet efter att du uppgraderats. Det gör att du kan börja använda ny funktionalitet direkt, eller om du hellre vill skjuta på det.

Hur gör du som vill uppgradera till en ny version?

Det beror lite på. Om du sitter i en lokalt installerad version och verkligen inte vill flytta till molnet ska du i alla fall börja fundera på, och planera för, att uppgradera till den nya tekniken. Business Central finns i både en online version och en on prem version och väljer du Business Central on prem tar du ändå steget in i den nya tekniken fast att du fortfarande har hand om dina egna servrar. Utvecklingen av din affärslösning sker då i AL-kod med appar och extensions och du får en modern affärsplattform förberedd med ny teknik fast att du har kvar dina servrar lokalt.

Hur ser resan till molnet ut?

Det beror också på. En del företag har en längre resa till molnet än andra och det beror på hur din affärslösning ser ut. Sitter du idag med många integrationer och kundanpassningar så är det en mer komplicerad resa med längre restid. Det betyder dock inte att du ska skjuta på flytten, snarare tvärtom, det blir ännu viktigare att planera och lägga en strategi för att inte fastna i gammal teknik.

Idag är den nya klienten eller prestandan inte något hinder för att uppgradera större lösningar, båda delarna utvecklas och blir bättre och bättre med varje ny version. Det som kan göra resan knöligare är just hur avancerat ditt affärssystem är eller om du är beroende av tilläggslösningar som ännu inte har ”appifierats”. De flesta av de leverantörer NAB arbetar med, så som SweBase, ExFlow, LogTrade, GoldenEDI med flera, har idag lösningar som bygger på den nya tekniken och går därmed att använda i Business Central

För en del företag blir resan till molnet enkel

Om du idag sitter i en version med lite anpassningar och är beredd att använda den standardfunktionalitet som finns i Business Central så är det relativt lätt att uppgradera till molnet. Kan du dessutom tänka dig, om du vill anpassa din lösning, att gör det med färdiga appar så har du alla förutsättningar för en smidig resa.

Vill du göra en traditionell uppgradering eller nystart?

Om du är redo att flytta till molnet så kan du börja fundera på om du ska göra en traditionell uppgradering där du tar med all data till din nya affärslösning eller istället borde göra en nystart. Fördelarna med att ta med all data från ett tidigare system är att det finns kopplingar i Business Central till maskininlärning och AI. Där är tidigare affärsdata guld värd för att kunna göra smarta analyser och dra bättre slutsatser. Men det förutsätter att den data du tar med är av bra kvalité för att göra rätt nytta och förse er med värdefull information.

Är din data tvärtom av dålig kvalité så kommer den snarare att bidra negativt, med fel underlag kommer ni dra fel slutsatser vilket snarare bidrar med förvirring. I det här läget är det kanske bättre att lämna allt gammalt, ta med de viktigaste registerna, senaste bokföringen och starta om på ny kula.

Vill du diskutera en uppgradering?

Om du är nyfiken på hur möjligheterna ser ut när det kommer till en uppgradering för just ditt företag, så är det bästa sättet att ta kontakt med oss på NAB. Det gäller oavsett om din affärslösning är mer avancerad eller inte. Då kan vi tillsammans börja med att kartlägga er nuvarande situation och diskutera hur din väg till molnet skulle kunna se ut.

Ta kontakt med våra affärsutvecklare.