Oavsett vad som händer inom detaljhandeln finns det alltid vissa märken och återförsäljare som reser sig till toppen åter och åter igen. De olika återförsäljarna som lyckas har ofta en sak gemensamt. De använder teknik och data för att skapa personliga kundrelationer och fatta intelligenta affärsbeslut.

Idag kan vi med hjälp av teknologin samla in mycket data, stora volymer samlas in från olika transaktioner och sociala medier. Det här kan ge oss mycket information som vi kan nyttja men också vara överväldigande. Hur kan vi då fånga in och filtrera användbara data för att kunna förbättra kundernas upplevelse?

Till att börja med handlar det inte enbart om att samla in och analysera data. Vi behöver även applicera den data vi har samlat in för att förstå våra kunder och skapa bättre kundrelationer. När vi analyserar och applicerar insamlad data kan vi leverera en mer personlig upplevelse genom hela kundresan och ge ett bättre helhetsintryck.

Bli mer personlig

Något som vi ofta glömmer bort är att den data vi samlar in är personlig. Den är genererad av olika individer som har unika behov och önskemål. Tack vare detta kan vi skapa personliga kundupplevelser.

För att skapa personliga kundresor använder vi ofta artificiell intelligens och maskininlärning för att hitta mönster och kartlägga kundernas beteende. Med hjälp av informationen vi samlar in kan vi även skapa personliga lojalitetsprogram. Vi kan skräddarsy upplevelsen för kunderna och skapa personliga erbjudanden. Flera av kunderna, upp till 86 procent kommer vara villiga att betala mer och tänka mindre på vad produkten faktiskt kostar om de erbjuds en mer personlig kundupplevelse med ett bättre helhetsintryck.

Läs även: Utnyttja tekniken för att skapa bra relationer med era kunder online!

Omvandla upplevelsen i butik till nätet

Återförsäljare måste använda data och teknologi för att skapa sömlösa upplevelser mellan de digitala och fysiska beröringspunkterna. Att använda data insamlad från olika digitala kanalerna gör att vi kan hälsa på våra kunder vid namn när de besöker vår webbshop. Vi kan likaså rekommendera erbjudanden baserat på tidigare köp för att skapa en mer personlig relation med våra kunder.

Utnyttja teknologin

För att skapa en personlig köpresa med den data vi samlat in behöver vi nyttja dagens teknologi. Med hjälp av mobila enheter är det enkelt för kunderna att ta del av produktinformation, se om varan finns på lager samt enkelt kunna slutföra köpet via olika betalningslösningar. Vi kan även med hjälp av mobila enheter skicka notiser till kunderna om att exempelvis varan åter finns i lager. Det här hjälper att skapa en mer personlig kundupplevelse.

Som återförsäljare kan det även vara viktigt att nyttja automatiserade system för att underlätta arbetet. När det kommer till lagerhantering och lagerarbete kan automatiserade system och dess teknik hjälpa oss att effektivisera arbetet. Vi kan även enkelt göra prisuppdateringar i realtid och skapa specialerbjudan som samtliga kunder nås av samtidigt.

Smarta lösningar

För att sammanfatta det vi har skrivit om skulle det låta något som att; Intelligent detaljhandel handlar inte enbart om att ha korrekt data, vi måste även analysera och applicera denna i företaget för att skapa personliga kundupplevelser.

För att nå hela vägen till toppen gäller det att ha förmågan att tillämpa data, jobba smartare med den informationen vi har och leverera personliga erbjudanden och upplevelser till kunderna. Dagens teknologi gör det möjligt att skapa bättre och mer personliga kundrelationer med hjälp av den data som kunder tidigare har lämnat ifrån sig. För att bli en smartare återförsäljare och nå toppen behöver vi analysera och applicera insamlad data för att skapa personliga kundrelationer och upplevelser.

Det här är en fritt översatt och förkortad version av följande blogginlägg. Läs gärna det också!