Utnyttja tekniken för att skapa bra relationer med era kunder online! - NAB Solutions

Detaljhandeln har genomgått en massiv förändring under det senaste årtiondet. Många fysiska butiker har mött den allt större konkurrensen från e-handeln och möjligheten att shoppa online utökar kundens handelsplats enormt. Nu är det inte bara fysiska butiker i kundens närhet som är alternativet, idag handlar vi av olika varumärken världen över. I och med sociala kanaler inhämtar kunden även information på ett helt nytt sätt. Det råder större transparens kring fördelar och nackdelar vad gäller varumärken, dess produkter eller tjänster. Att varje person dessutom går runt med en smartphone i handen, dygnet runt, gör att åtkomsten av information är ett knapptryck bort. Sammantaget bidrar det här till ett förändrat beteende hos våra kunder och förändrade förväntningar på de som levererar våra produkter och tjänster.

Idag förväntar sig kunden det där extra när de shoppar, oavsett om konsumtionen sker i en fysisk butik eller på nätet. De vill ha en bra upplevelse. Om vi jämför med ett restaurangbesök grundar vi inte enbart vår uppfattning av restaurangen på hur maten smakar. Det är känslan av atmosfären, servicen och maten tillsammans med det där lilla extra som skapar upplevelsen.

Nu pratar vi detaljhandel

Bli inte skrämda, den bästa tiden för att ge kunden en positiv upplevelse är nu. Teknologin finns och den utvecklas, ni kan ta hjälp av den. Vid köp online genomgår kunden en process av händelser som skapar den totala upplevelsen. Att upptäcka, uppleva, inskaffa och använda produkten är alla viktiga interaktioner mellan kund och varumärke. Det är summan av dessa interaktioner som gör upplevelsen.

Det här är gissningsvis ett nytt sätt för många företag inom detaljhandeln att tänka. Att se till att varje interaktion mellan kund och varumärke får lika mycket omsorg som produkten eller tjänsten i sig. För om vi får tro det vi nyss läst, så är det ingen skillnad för kunden. Alla steg i upplevelsen är lika viktiga. Och om kunden har förflyttat sig online, behöver ni möta kundens behov online.

Teknologin kan ge er förutsättningar för bättre kundrelationer

Här utmanas företag inom detaljhandeln. En ny generation av konsumenter kommer pusha företagen till att investera i smarta teknologiska lösningar vilka automatiskt ger kunden bättre upplevelser. Exempelvis uppdaterad och korrekt information, erbjudande av rätt produkt vid rätt tidpunkt. Rätt system kommer att förstärka upplevelsen i den mån det är möjligt. Tidigare har det varit en envägskommunikation och kunden har skapat ett band till varumärket genom att besöka butiken flertalet gånger med återupprepade köp och kontakt med butikspersonalen. Varumärket har haft svårt att från sin sida skapa samma band till kunden, de har inte haft någon information om hur kunden handlat eller agerat sedan tidigare. Det har gjort att det varit svårt att möta kunden på deras villkor.

Förutom att ett modernt affärssystem motverkar frustrerande informationsglapp och dåligt synkronisering mellan ert affärssystem och er webbshop, så erbjuder smarta affärssystem intelligent uppföljning, Artificiell Intelligens och möjlighet att integrera olika plattformar med varandra. Lösningar som hanterar att ni samlar information om kunden via olika kanaler ger stora fördelar.

Kunden interagerar med varumärken på olika sätt, via olika kanaler och det företag som lyckas ta tillvara på informationen kommer lära känna sina kunder bäst. Om ni investerar i en affärslösning som levererar helhetsbilden av kundens engagemang bygger ni en bra relation med kunden och kommunikationen blir hela tiden en fortsättning på er tidigare kontakt. På så vis får ni hjälp av teknologin att bygga starkare kundrelationer. Läs mer om vår paketerade affärslösning som bygger på Dynamics NAV och passar bra för er som arbetar med e-handel. Till sidan för  Smart Selling Online.

Det här är ett fritt översatt och förkortad version av följande blogginlägg. Läs gärna det också!