Nytt år och nya möjligheter, eller?

Det är januari, nytt år med nya åtaganden. Allt drar igång samtidigt. Det är mycket på jobbet, nya fritidsaktiviteter, nytt år och nya löften. Det är nya ”måsten” både på arbetet och privat. 2017 är helt enkelt igång och det med full styrka. Att sätta upp mål och att ha en tydlig riktning är bra, det kan verka stresslindrande när vi vet vart vi är på väg och varför. Nackdelen är om det blir för många åtaganden så att den positiva stressen blir till negativ. Negativ stress är snarare hämmande än något som gynnar prestationen. I synnerhet om den blir långvarig utan möjlighet till lugnare perioder. I en del fall uppkommer inte stress av för mycket att göra, utan snarare av känslan på brist av kontroll över dina uppgifter. Hur tar du tillbaka kontrollen?

En början är att radera onödiga tidstjuvar. Det finns en del saker som bidrar till en förhöjd stressnivå. Dålig planering, dålig organisering, beslut som drar ut på tiden, att skjuta på saker, att inte kunna säga nej, dålig förmåga att delegera, stökigt runt omkring sig, dåliga rutiner, svårt att fatta beslut, avbrott i arbetet i form av telefonsamtal/socialmedia/besök och så vidare. Går det att radera några av de här tidstjuvarna i ditt arbetsliv/liv?

Hantera din stress

Det finns självklart andra orsaker till förhöjd stress såsom konflikter eller otrygghet på arbetsplatsen. Det kräver helt andra, större insatser, för att komma till rätta med problemen. Om vi däremot ser till vad du skulle kunna göra här och nu för att komma ner i varv, har vi sammanställt ett par punkter som kan testas för att rent konkret sänka stressen.

  • Skriv en lista och prioritera
    Vilka uppgifter är viktigast? Vilken ska du göra först och vilka kan du vänta med? Se till att få ner det du grubblar över på papper, då ser du rent konkret vad det är som stressar dig. Bara här kan tankarna skingra sig. Det är möjligtvis inte lika farligt som det verkade i ditt egna huvud? Gör sedan uppgifterna i den ordningen du skrivit ner, utan att påbörja alla samtidigt. Stryk sedan uppgiften, en efter en, när du är klar med dem. Här ser du hur dina ”måsten” på pappret minskar.
  • Stanna kvar i situationen
    Fundera inte på allt annat du bör göra när du väl valt att fokusera på en uppgift. Försök vara kvar i situationen och göra klart det du påbörjat. Fly inte situationen för att det känns svårt eller obekvämt utan försök att få det gjort. Bara gör det.
  • Delegera
    Våga släppa kontrollen över en del uppgifter, våga be om hjälp. Är det någon annan som har mindre att göra just nu som kan hjälpa dig? Eller gör du rent av någon annans uppgifter? Delegera, dela ut de uppgifter som egentligen inte är ditt ansvar och kanske även de som är ditt ansvar. Om du känner att det kan hjälpa dig just nu, bör du våga be om hjälp.
  • Om möjligt – släpp jobbet när du är ledig
    Du får inte mer gjort för att du går hemma och oroar dig för arbetsuppgifter du behöver ta tag i imorgon. Försök, om det går, att helt släppa jobbet när du är ledig. Var med familjen eller sysselsätt dig med något du tycker är kul som får dig att slappna av. Ibland kan det faktiskt hjälpa att bara sova på saken.
  • Om möjligt – slarva inte med sömnen
    Vi har hört det både en och två gånger. Sömnens betydelse för att hantera stress. Vi får nog lita på forskningen när det kommer till alla positiva följder av prioriterad sömn. Under natten får du möjlighet till total återhämtning och vila. Hjärnan får chans att bearbeta dagens intryck. Om det är möjligt, se till att prioritera att sova på natten.
  • Sätt rimliga mål
    Kanske behöver du ta ett steg bort från bilden av att allt ska vara helt perfekt? För när saker och ting drar ut på tiden, för att du aldrig blir riktigt nöjd, kanske det är en fråga om orimliga förväntningar. Utifrån de resurser och den tiden du har, är det verkligen rimligt att åstadkomma det resultatet du vill? Kanske inte. I så fall gör du klokt i att sänka kraven en aning och tänka att det du gör är good enough. Du kanske behöver lita lite mer på dig själv och din egen förmåga.
  • Använd bra arbetsverktyg
    Har du utrustning på din arbetsplats som underlättar ditt arbete? Har du arbetsverktyg som gynnar din produktivitet, kommunikation och organisering av uppgifter? Det ska vara enkla verktyg som bjuder in till att utföra dagliga sysslorna. Det här är en viktig punkt, att se över så arbetsverktygen inte bidrar till en ökad stress. Se till att ha de bästa förutsättningarna på jobbet för att utföra ett bra arbete.

Avslutningsvis så är det inte helt fel att kommunicera med varandra, vara öppna och transparenta om det är så att arbetsbelastningen är allt för hög. Det kan vara så att det hjälper att bara ventilera och allt som oftast kan det vara någon som gärna hjälper till för att jämna ut arbetsbelastningen.