Rapportinställningar i Dynamics NAV 2017

I den nya versionen har det skett en stor förbättring vad gäller rapportinställningar i Dynamics NAV. Det har länge efterfrågats att kunna spara tidigare filtersättningarna på rapporter som körs ofta. Systemet har ”kommit ihåg” det senast använda filtret men säg att du brukar köra sju eller åtta olika filtersättningar på dina rapporter? I tidigare versioner har du enbart haft den senaste filtersättningen sparad. Det betyder att du varje gång behöver filtersätta de övriga sju rapporterna för varje ny rapportutskrift. Det kan kännas både krångligt och tidskrävande. I rapportinställningar i Dynamics NAV 2017  är det här problemet löst!

I vyn när du tar ut din rapport kan du spara de rapportinställningar som ni använder ofta och välja bland dessa i en lista. Möjligheten att spara olika rapportfilter gör det dagliga arbetet mycket mer tidseffektivt. Det fungerar likadant för alla rapporter, oavsett vart du är i systemet.

Så här fungerar det

Det du gör med rapportinställningarna är att ”för-skapa” filter som sedan används för att smidigare arbeta med utskriften av dina rapporter. I det här exemplet visar vi på balansräkningen. Jag har använt en rapport, filtrerat ut det jag vill titta på, nämligen olika avdelningar. Jag förhandsgranskar och skriver ut den här rapporten

 

Om vi tittar på samma rapport igen, balansräkningen, så hittar vi en ny rubrik med nya fält. Under Sparade inställningar finns alternativet Senast använda alternativ och filter. Just nu finns inga andra filtersättningar att välja mellan men det är det vi ska lägga till under rapportinställningar. Innan vi adderat någon ny filtersättning så håller rapporten endast koll på ditt senaste använda rapportfilter.

 

Addera nya rapportinställningar

Vi adderar nya rapportinställningar i Dynamics NAV. Du hittar rapportinställningar under  Administration – Programinställningar – Allmänt alternativt sök på Rapportinställningar i sökrutan.

 

Under rapportinställningar ser vi att när vi kört en rapport, eller förhandsgranskat en rapport sparas de rapportinställningarna med vald filtersättning här. Rapporterna får olika Rapport-ID tilldelade till sig. Om vi kopierar Rapport-ID och skapar en ny rapportinställning, som får samma Rapport-ID, kan vi nu välja att ändra inställningarna för den här rapporten. Vi justerar alltså så att rapporten visar andra filtersättningar. Dina ändringar sparas automatiskt.

 

Om vi nu går tillbaka till samma rapport som vi började med, balansräkningen, kan vi nu se att det finns en lista med olika rapportinställningar. Alltså de vi precis skapat.

 

 

Var den här övergripande förklaringen otydlig kolla på vår Youtube-video nedan.