Nyheter Dynamics NAV 2017 – uppföljningen!

Ska vi gå en aning djupare på nyheterna i Dynamics NAV 2017 nu? I onsdags skrev jag ett inlägg som rörde de övergripande fokusområdena för den nya versionen av NAV. Om ni vill, kan ni läsa det inlägget här. Den europeiska motsvarigheten till Directions North America, konferensen som enbart  är fokuserad på Dynamics NAV, EMEA har precis avslutats och våra kollegor har varit på plats. Det gör att vi kan uppdatera er med en del av det som hänt under konferensen. Det går även att ta del av information som kommit ut på olika NAV-forum. Här är ett par nyheter att gå lite djupare in på.

Bringing two worlds together

Dynamics NAV 2017 och Office 365

Om vi får tro de på plats, så handlar det snarare om att föra samman tre olika världar. Integreringen mellan Office 365, Power BI och Dynamics NAV ska bli ännu tightare. För att nämna vad det kan innebära så finns möjligheten att fakturera kunder baserat på poster som finns i din kalender. Det finns ett NAV-tillägg i kalendern som gör att faktureringen blir möjlig. Den djupare integreringen med Outlook gör att du kan se kontaktinformation från NAV även när du arbetar i din mail. Det går att manuellt synkronisera dina NAV-kontakter från kontaktlistan med andra personer inom ditt Office 365 nätverk, kontakterna kan även synkroniseras tillbaka till NAV.

2016-10-13_11h35_39

Power BI

Vad gäller integreringen mellan Dynamics NAV 2017 och Power BI kan jag inte gå in på detaljer. Det verkar som att Power BI ska vara inbäddad i NAV-klienterna. Olika diagram kommer finnas direkt integrerat i rollcenter, fakta boxar och annat. Rapporter anpassat efter din roll när du loggar in. Riktigt coolt. Läs av din Power BI från insidan av ditt NAV!

Enhancing the core application and platform

Det har gjorts mycket förbättringar när det kommer till konfiguration och set-up vid implementering av affärssystemet. Jag tänkte inte gå in på det, eftersom jag ska försöka hålla inlägget relativt kort, utan istället beskriva ett par av de förbättringar som gjorts med CRM-modulen i NAV. Det ska vara enklare att komma igång och arbeta med webbklienten. Guiden har anpassats för att kunna användas i er webbklient. Kontaktkorten har ”skalats av” genom att bädda in en del fält som extra fält i vyn och det har skapats ett nytt rollcenter som kan användas, nämligen rollen Sales and relationship Manager.

Vad jag kan utläsa så har Microsoft gjort arbete kring artiklarna i Dynamics NAV 2017. Det har introducerats en del som kallas artikelattribut. Det är bra för nu kan ni ha en dynamisk uppsättning av attribut som ni använder för att specificera era artiklar

2016-10-14_11h06_33

Det går även att filtrera listan efter era attribut.

2016-10-14_11h09_00

Det gör att ni kan ha en filtersättning på artikelbladet baserat på värdena i attributet. Ni får möjlighet att bättre kategorisera och skapa en hierarki av artikelkategorier och tilldela varje artikelkategori olika attribut. Perfekt om ni vill strukturera upp ert artikelregister.

En sista rolig funktion som har visats på många olika NAV-bloggar är funktionen för ”Brick view”. En meny där vi ser artiklarna i bilder och det kan väljas om de ska visas i stort eller litet format. Vi ser att det kommer vara en del av Projekt Madeira men vi får vänta och se om det kommer finnas i vår svenska version nu vid releasen.

2016-10-14_11h27_39

Det var en liten uppdatering. Vi väntar på mer information och snart också releasen av Dynamics NAV 2017 här i Sverige.

Källa bild och text

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *