webbshop

Långsamma hemsidor minskar din e-handel

Tidigare i år skrev IDG.se om vikten av att hemsidan håller hög prestanda om ni är ett företag som bedriver e-handel. De menar att e-handelsplatsens prestanda kan presenteras i tre olika dimensioner: snabbhet, stabilitet och kapacitet. Med kapacitet menas att om trycket på hemsida skulle öka kraftigt, är hemsidan fortfarande snabb och stabil. Det är viktigt att svarstiden är kort när kunden står redo för att handla. Ligger hemsidan nere när kunden klickar på köp, fortsätter kunden vidare till dina konkurrenter. Bara en sekunds extra svarstid påverkar enligt artikeln, konverteringsgraden negativt.

Varför påverkar det min lönsamhet?
Beroende på hur stor din webbshop är och antalet dagliga besökare eller köpare så påverkar det din lönsamhet i olika utsträckning. Har du dagligen ett stort antal besökare och stor omsättning i din webbshop kan en timmes nedtid betyda stora tapp i dina intäkter. Det kan även påverka något som är svårare att mäta, nämligen trovärdigheten för ditt varumärke. Trovärdigheten för varumärket är svårt att påverka men kan du bygga upp ett förtroende hos kunden så är chansen stor att kunden kommer tillbaka till dig. En återkommande kund är i synnerhet viktigt för den framtida lönsamheten.

Visste ni det här?
Enligt artikeln finns det en annan aspekt som företag bör känna till om de bedriver e-handel. En långsam hemsida påverkar Google-rankingen negativt. Googles ranking baseras till stor del på hur snabba e-handlarnas webbsidor är. Det betyder att med en långsam hemsida förlorar du inte bara köp och trovärdighet, Google kommer även sänka din ranking. Så vill du vara konkurrenskraftig i din e-handel, se till att din hemsida är snabb och att dina integrerade system också hanterar ett ökat tryck.

 

Läs hela artikeln här

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *