Bukowskis Auktioner grundades 1870 och har sedan dess förrättat hundratals kvalitetsauktioner för konst och konsthantverk till kunder runt om i världen. Idag är deras traditionella auktioner störst i Norden, inom alla segment, och de är även näst störst på auktioner online via sin Bukowskis Market. Tack vare den breda expertis som de 165 anställda besitter erbjuder de förstklassiga föremål från alla tider, till rätt kunder, världen över. Idag finns de på fem orter, däribland Helsingfors. I och med att de föremål som väljs ut av Bukowskis specialister exponeras i lättöverskådliga nätkataloger, blir föremålen även tillgängliga globalt.

Bukowskis har sedan april 2015 arbetat med Dynamics NAV. Vid tillfället när de valde NAV var de i behov av ett större affärssystem som kunde anpassas efter deras unika auktionsverksamhet. Det vi såg som en utmaning var att få till en integration mellan vårt auktionssystem och ett affärssystem, förklarar Caroline Hård af Segerstad, controller på Bukowskis. Vi behövde ett affärssystem som kunde hantera större transaktionsvolymer i och med vår försäljning online, men även hantera transaktioner från de traditionella auktionerna. Det var också dags att byta till en gemensam kontoplan.

 Eftersom Bukowskis var ute efter att ha sitt affärssystem molnbaserat, blev svaret NAB Solutions och affärssystemet Dynamics NAV MyWay. De valde att integrera Dynamics NAV med Office 365 som ska underlätta det dagliga arbetet genom en gemensam plattform för lagring och kommunikation. Implementeringen stötte inte på några problem, som inte kunde åtgärdas innan driftstart, och de kunde dra igång med verksamheten i sitt nya affärssystem. Idag upplever vi att exportmodulen är till stor hjälp och matching accounts använder vi oss mycket av, menar Caroline. Det underlättar att kunna hantera valutor och göra avstämningar av bokföringen genom den nämnda funktionen matching accounts i NAV, avslutar Caroline, controller på Bukowskis.