Dynamics NAV 2017 och Outlook Add-In

I Dynamics NAV 2017 gjorde Microsoft det möjligt att integrera Dynamics NAV 2017 och Outlook via en Outlook Add-In. Tanken är att få Microsofts olika applikationer så nära integrerade med varandra att det känns enklare och mer produktivt att arbeta. Särskilt när ni har tillgång till rätt information i det läge ni behöver den. Genom att integrera olika plattformar/applikationer ökar både användarvänligheten och produktiviteten hos de som arbetar i systemet. Att inte behöva byta mellan plattformar sparar tid i sig men att också få aktuell information i form av vyer över leverantörer, kunder eller kontaktregister i Outlook, adderar även smart funktionalitet till applikationen.

När ni väl kommit igång med Outlook Add-In har ni tillgång till knappen Information om kontakt inne i Outlook. Applikationen söker i NAV för att matcha e-postadress i Outlook med e-postadress i NAV. Skulle kontakten inte finnas i NAV får ni en förfrågan om att lägga upp ny kontakt.

För kunderna/kontakten som redan existerar i NAV får ni upp information om försäljningshistorik, kundfordringar och annan kundstatistik direkt i din Outlook. Informationen hämtas och du kan skrolla neråt för mer information.

Så här ser det ut i din Windowsklient.

 

Så här kan det se ut i din Webbklient.

 

Så här kan det se ut när ni arbetar med NAV i Outlook. Det går att skapa e-postmallar i Outlook som ni sedan plockar upp i NAV. På så vis kan användarna smidigt få tillgång till e-postmallarna inne i NAV.

Vill ni komma igång?

För att komma igång krävs att ni har Dynamics NAV 2017 och Outlook som är från 2013 eller senare. Outlook Add-In fungerar oavsett om ni har en skrivbordsversion av Outlook eller Outlook Web App. Det fungerar på surfplattan och i mobilen men din vy kommer att anpassas till bildskärmen. Första steget är att följa guiden för att konfigurera det här

Gör så här:

1. Gå till sidan för Assisterad inställning

2. Konfigurera Outlook för Financials så startar guiden

3. Följ guiden och välj Slutför när du är klar

4. Nu ska ni ha statusen Slutförd i de Assisterade inställningarna

5. Kontrollera inne i Outlook om tillägget är aktiverat genom att gå via Inställningar

6. Hantera kopplingar

7. Välj Add-Ins/Tillägg istället för Kopplingar uppe till vänster och Mina tillägg i listan nedanför. Se till att tilläggen visar På, annars ändrar ni enkelt här.

8. Ta upp ett nytt mail och klicka på NAV symbolen nere i högra hörnet. Välj Information om kontakt

9. Nu kan ni arbeta och använda NAV inifrån Outlook.

Dynamics NAV 2017 och Outlook

Dynamics NAV 2017 i Outlook

Var något oklart? Kolla även in den film vi gjort.